Friday, August 22, 2014

Cerita 1,2,3,4 : Damia dan .................... .



Jangan bilang tidak,
Bila kita belum mencuba,
Siapa yang tahu akan sama,
Hatimu dan juga hatiku.

Banyak yang bercinta,
Bertahun-tahun putus juga,
Ku harapkan dengan dirimu,
Walaupun singkat pendekatan,
Cinta kita kan kekal abadi.

Lirik yang masuk dan kena dengan batang hidung aku sendiri.  Lagu faveret sepanjang zaman. 

Ada gambar, ada la cerita. Haha. Tapi niat bercerita ni bukanlah sampai semua sekali aku bercerita. Yang hal-hal peribadi dan tak sepatutnya aku cerita takde lee aku nak bercerita. Aku pun ada privacy jugokkk. Mana yang boleh dicerita, aku masuk lee dlm diari kecik makcik ni. Kang anak-anak dah besar, boleh la aku tunjuk diorang muka-muka dan perangai mak bapak diorang dan diorang sekali dari kecik sampai ke besar. Mana yang candid, muka tak semenggah, muka tak siap, semua ada. Itulah tujuan sebenar.  Kot-kot la kalau diorang dah besar nanti rajin la nak membaca.  Maklumlah budak-budak zaman sekarang.... *mata jeling anak*


Cerita 1 : Damia dan blackboard.

Ada suatu malam tu, aku tak hengat la hari apa. Kakak Damia duduk sorang-sorang kat blackboard dia melukis. Daripada jauh aku tengok macam jellyfish. Tapi ape pasal tentacles dia kemain tegak. Ke lukis spider? Tapi panjang betul kaki spider. Daripada musykil, baik tanya. Aku pun tanya, " Kakak, lukis ape tu? cantiknya banyak kaki. Fuiyoo!" Kakak dengan sinis jawab, "no no! ......lypishhhh (tunjuk jellyfish dia)".

Betul! Dia lukis jellyfish. Melompat suka aku tengok sebab rasanya sebelum raya aku rasa aku ada ajar dia lukis fish, jellyfish, fish dan minion. Tak sangka pulak dia ingat rupa jellyfish yang aku lukis tu. CUma tentacales jellyfish aku tu lagi beralun aku lukis. Hahaha. Nak pastikan sape yang ajar aku tanya lagi.
"Kakak, siapa ajar kakak lukis jellyfish ni? comel macam kakak la!"
Kakak pun jawab, "Mummy!"

Kembang kuncunp hidung aku bila dengar. Daddy? Memanjang tengok 'cerita best' dia. Panggil kejap-kejap je pandang. HampehH!

Tak lama lepas tu, dia suruhnya mummy lukis princess elsa. Tapi patung yang dia punya tu sebenarnya Ana. Banyak kali aku betulkan, "Kakak, ni nama dia Ana la".
Damia tetap jugak, "No no! Elchaa!"

Pastu paksa mummy dia yang 'berbakat' konon dalam melukis ni, lukis Elsa. Tolak-tolak tangan mummy suruh juga lukis. Terjerit-jerit aku suruh suami selamatkan aku. Last-last dua2 suruh aku lukis. Hampehh.



 Nak sangat Elsa eaaa?





























Nah amik ni!




Princess Ana yang cacat! Mana la mummy reti lukis bentuk manusia ni. Orang lidi tu mummy hebat la melukis.

Tapi dah nama pun budak kecik. Suka pulak dia dengan lukisan cacat mummy tu. Terus amik getah mintak buat rambut yangs ama macam Ana tu. 
"Mummy, Mummy. Elchaa!"

=____=











Cerita 2 : Damia dan dapurnya.

Rasanya masa mula-mula budak kecik ni terbuka hati nak tolong, masa tu rumah mertua buat makan-makan masa raya kedua. Rajin dia tolong wan dia kopek kulit bawang putih. Yang aku pulak masa tu, terjengah-jengah kepala tengok kucing takut kucing masuk dapur, gesek gesek badan kat aku. kehkeh. 

Lepas daripada hari tu, bila kat rumah aku nak masak, dia siap-siap tarik laci ambil surat khabar lama, ambil bawang putih sendiri sebab rak bawang aku letak bawah je. Pastu mintak mangkuk satu. Kang duduk la bersila dia kopek bawang putih banyak-banyak macam aku nak buat kenduri. kalau ikutkan aku masak memang kurang guna bawang putih sebab tak suka. Pastu aku selalu potong segala benda tu kat atas je. Takdenye aku nak bentang-bentang surat khabar kat bawah. 

Sekarang ni, terpaksa la tukar rutin sementara anak dara tengah rajin. Kang bila tiba dia jadi malas semula, tukar la rutin semula. Pastu nak potong bawang putih pun sibuk nak berpisau. Tak dapat deee aku bagi pisau. Aku bagi dia pisau yang set sudu garfu dan pisau warna warni dari Ikea untuk kanak-kanak tu je. Pun happy je aku tengok.

Dah lepas kopek bawang putih yang banyak tu, aku buli dia siang sayur. Boleh harap. Ajar sekali, aku tengok, dah reti buat. So, sayur bayam yang aku masak hari tu semua hasil sayur yang Damia siang sendiri. 

Pastu masa nak makan mula-mula dia taknak sayur. Aku cakap kat dia, "Kakak, ini kan sayur yang kakak buat tadi. yang kakak buat macam ni *buat gaya siang sayur*".
Dia senyum, aku suap dia terus makan. Dan pertama kali nampak kakak Damia makan bayam banyak hari tu. Hehehe.









Cerita 3 : Damia dan badan ashemmmnyeee!

Saje aku tepek gambar ni. Sibuk sangat tak nak mandi, padan muka aku biarkan dia tak mandi satu hari. Tapi soronok cium budak tak mandi ni. Bau acem acem tu yang buat dia comel. Pada pendapat aku la. Tambahan lagi sejak akhir-akhir ni, si kakak Damia ni makin la nak bermanja dengan mummy. Daddy memang OUT! dan Daddy makin cemburu. kahkahkah. Nak buat camno. Eh, ke aku je yang memandai kata dia cemburu? kalau cemburu juga, tu namanya cemburu buta! Hihi.

Kang ada adik, pandai la nanti dia bawak diri pegi kat Daddy dia. Eh, salah salah! Tak payah tunggu ada adik la. Cuma tunggu balik kampung Bongek atau Yong Peng, pandai la dia bawak diri. Masa tu memang tak hengen dia pandang mummy daddy dia ni haaa. 











Cerita 4 : Random photos yang takde kaitan dengan Damia.

Comelnyeee dapat buat photoshoot macam ni. Comel je dua-dua.

Seak akhir-akhir ni, pantang nampak cerita baru Manchester United. kalau boleh semuanya aku nak print screen bagi kat suami. Tapi bila pikirkan malas je, terbatal la semua niat tu. Cuma hantar mana-mana yang aku rasa perlu. Contoh, Setiap hari si suami berzikir depan isteri dia yang comel ni, "Bb tengah tunggu MU beli player baru ni. Bla bla blaaa......" Pasal MU. Sampaikan sejarah MU punya player semua nak cerita. Masa ni la kena mainkan peranan sebagai isteri. Dengar dan dengar yeee *sambil pejam mata nak tertidur* haha. 

Tu yang aku pegi save gambar ni cepat pegi hantar kat suami. Semangat ni pegi hantar.
Sekali dia kata, "haah Bb dah baca pagi tadi." 
Aisehhhhh! Baru nak berangan jadi minah kepoh di abad ini. 
hampehh!

**aku rasa dalam news feed FB suami aku ni, majoriti berita Manchester United. Mesti la aku tau sebab aku suka curi-curi tengok. Normal la bagi seorang isteri yang sayang suaminya. Haha.