Wednesday, March 12, 2014

InI je satu-satunye permata hati mummy daddy ;)


Kalau tengah duduk sorang2 mesti terpikir benda ni. Nama Damia Nur Farysha. Boleh jadi  dah sekolah nanti ada orang panggil Damia, Mia, Nur, Farysha, Isha, Shasha, Dami? eh buruk betul bunyi Dami tu. tapi tlg la jangan panggil Ica. lari betul bunyi dengan nama anak aku. Kahkahkah. 


pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik, pejam celik,

eH! Anak dara aku awal bulan depan dah nak masuk 2 tahun? Wahhh! Masa begitu cepat berlalu.
Perkembangan, hmm, boleh la cakap sikit2 iku la bawa dia. dah boleh la ikut orang cakap tapi amik hujung2 la. 

COntoh :

amik tu (tunjuk barang) - mekk tu mekk!
mummy - kalau mood baik, mummy la die sebut tapi kalau bosan mummy x layan die sebut belakang je. jadi la bunyi, mimimimimimi! tapi kat depan orang lain, mmg die panggil mummy, eh! eh! jela.
kalau nak - nak! (sambil angguk kepala)
kalau taknak - anak (geleng kepala)
nampak minion - terus sebut bababa? (terpengaruh minion nyanyi lagu banana. tapi amik ba depan je. maka jadila bababa)
hello kitty - titti (ini yang terbaru. kakaka)
cerita hi 5 - papai (tangan buat isyarat hi5)
air - aeeee. kemain pelik bunyinya.
boboiboy - ooi (ini paling tak serupa bunyinya)
kalau makanan tu dia suka / sedap - buat thumbs up. siap ada bunyi nyamnyamnyam.
kalau tengah main die suka buat bunyi ni - kakakakakaka atau koikoikoikoikoi maksudnya? sampai skrg tak tau. 


Tapi biasa la dugaan nak membesarkan anak tu sentiasa ada. Satu contoh, ada je orang tanya aku, anak ko mcm lmbat je nk ckp. nak buat mcm mane. takkan aku nak paksa. yang penting aku dah cuba. pastu jgn la sampai bandingkan dengan anak orang lain. kalau nak ckp mcm tu sekalipun, sila ambil kira sensitiviti orang. aku bukan sensitif sgt pun pasal ni  tapi kadang2 tu bila mcm dah kerap sgt, aku mengaku memang ada la sikit sensitif tu. awak tu pun kalau yang dah ada anak tu tau la mcm mana kan. yang belum ada anak, akan datang akan ada anak jgk. 

lagipun aku jadikan contoh adik aku sendiri la. masa die kecik, orang keliling selalu ckp benda yang sama. Adik aku umur 3 tahun baru nak bercakap. tapi sekarang petah je aku tgk dia bercakap sampai tak boleh berhenti. ada je nk ckp.. mcm dah tertelan kaset aku tgk.


Takpela Damia, mummy pecaya Damia boleh. Damia kan maksudnya kebijakan kan? tengtengteng.



time ni sebenarnya misi mengumpul dan mengahntar bukti pembelian S-26 untuk dapatkan member kad. lepas ni boleh la ada diskaun sikit atau promosi ke. start damia setahun sebulan kot, dia minum susu ni. sebelum ni dah dua susu dia minum. mula2 frisolac. pastu susah buang air bagi dumex. bila masuk setahun  jadi susah nak buang air, tukar la yg ni plk. kira ini susu yang paling bertahan damia minum.