Tuesday, August 14, 2012

Tabiat tidur bayi .



Tidur yang tipikal pada usia ini 

Pada usia ini, anda tidak perlu lagi bangun setiap dua atau tiga jam pada waktu malam – diharapkan begitulah. Pada usia tiga atau empat bulan, kebanyakan bayi akan tidur selama 15 jam sehari, iaitu kira-kira 10 jam pada waktu malam dan selebihnya semasa tidur siang sebanyak tiga kali (ini bertukar kepada dua kali sehari apabila bayi anda berusia kira-kira enam bulan). Semasa peringkat umur ini, anda mungkin akan bangun sekali atau dua kali setiap malam pada mulanya untuk menyusukan, tetapi apabila bayi anda berusia enam bulan, fizikalnya sudah boleh membenarkannya tidur sepanjang malam. Sama ada dia berbuat begitubergantung kepada sama ada dia sudah mula memperolehi tabiat dan pola tidur yang menyokong ini. 

Bagaimanakah anda boleh mewujudkan tabiat tidur yang baik 

Pada usia ini, berikut adalah beberapa perkara terbaik yang anda boleh lakukan untuk membantu anak anda tidur pada waktu malam: 

Adakan waktu tidur malam dan tidur siang yang tetap – dan ikutinya dengan baik 
Jika bayi anda merupakan bayi baru lahir, adalah senang menidurkannya pada waktu malam sebab anda boleh perhatikan tanda-tanda dia mengantuk (menggosok mata, menarik telinga dan lain-lain). Sekarang, sebab dia sudah lebih besar, anda perlu mengadakan waktu tidur malam yang tetap dan juga waktu tidur siang yang konsisten untuk melaraskan pola tidurnya. Waktu tidur yang baik untuk bayi selalunya di antara pukul 7 dan 8.30 malam; jika lewat daripada ini, dia akan menjadi terlalu letih dan sukar untuk tidur. Bayi anda mungkin tidak kelihatan letih pada waktu tengah malam – sebaliknya, dia akan kelihatan sangat bertenaga dan bergerak aktif. Sebenarnya, ini adalah tanda bahawa ia telah melepasi waktu tidurnya. Anda juga boleh menetapkan waktu tidur siang dengan cara yang sama seperti tidur malam – tetapkan waktu yang spesifik setiap hari – atau anda boleh mengikut gerak hati sahaja tanpa mempunyai masa tidur dengan meletakkannya di katil apabila anda tahu dia sudah letih dan perlu berehat. Selagi dia mendapat tidur secukupnya, mana-mana pendekatan pun sesuai. 

Adakan rutin yang mengingatkan bayi tentang tidur. 
Jika anda belum mula, sekarang ialah masa yang baik untuk memulakan rutin hendak tidur. Rutin anda boleh terdiri dari mana-mana (atau semua) perkara berikut:memandikan bayi anda, bermain dengannya, membuat persediaan tidur tertentu, membaca satu atau dua cerita pengantar tidur, menyanyikan dodoian dan menciumnya selamat malam. Apa-apa rutin yang berkesan bagi keluarga anda boleh digunakan, selagi anda melakukannya dalam urutan yang sama pada waktu yang sama setiap malam. Kanak-kanak suka dengan perkara yang konsisten, dan hal bersabit tidur tidak terkecuali. 

Bangunkan anak anda di pagi hari untuk melaraskan semula waktu hariannya 
Jika bayi anda cenderung tidur lebih daripada 10 jam pada waktu malam, anda boleh mengejutkannya pada waktu pagi untuk melaraskan semula waktu hariannya. Walaupun tidur 10 jam pada waktu malam seakan-akan tidak menimbulkan masalah, bayi anda perlu mematuhi pola tidur / berjaga yang tetap dan mendapat rehat yang cukup semasa tidur siang. Mengejutkan bayi anda pada masa yang sama setiap pagi akan membantu dia mematuhi jadual tidurnya. 

Potensi kesulitan yang akan timbul 

Kesulitan seperti terjaga pada waktu malam dan membentuk asosiasi tidur yang memerlukan anda di sisinya – katakan bayi anda perlu dibuaikan atau disusukan untuk tidur - bukan melibatkan bayi baru lahir saja tapi juga bayi yang lebih besar. Pada usia empat bulan, anak anda mungkin sudah pandai menenangkan dirinya sendiri, namun begitu, anda mungkin masih perlu membantunya mempelajari teknik-teknik menenangkan diri sendiri. 

Sesetengah bayi berusia tiga hingga enam bulan mungkin menghadapi masalah baru: sukar untuk tidur. Dalam kes-kes begini, meletakkan anak anda di katil untuk tidur adalah amat sukar bagi ibu bapa yang baru. Anda tidak boleh menjangka sama ada dia akan terus menjerit kuat ataupun merengek perlahan hanya untuk cuba meraih simpati. 

Jika bayi anda sukar untuk tidur pada waktu malam, pastikan terlebih dahulu dia tidak berjaga terlalu lewat (seperti yang kami nyatakan, bayi yang terlalu letih akan sukar untuk tidur). Jika ini bukan sebabnya, dia mungkin telah memperolehi beberapa asosiasi tidur yang mengganggu. Jika anda mahu dia tidur sepanjang malam tanpa memanggil anda, dia perlu belajar untuk tidur dengan sendiri, tanpa dipujuk untuk tidur dengan didukung atau diberi susu badan atau puting

Jika ini bukan sebabnya dan bayi anda masih sukar untuk tidur, terdapat pelbagai strategi yang boleh anda gunakan. Beberapa strategi ini digariskan di bawah. Sudah tentu, apa yang terbaik buat anda tergantung kepada kepercayaan peribadi dan falsafah tidur anda. 

Penyelesaian masalah tidur 

Apakah cara terbaik untuk melayan anak anda apabila anda telah menyelimutkannya? Para pakar mempunyai pendapat yang berbeza bagi isu ini. Namun, mereka bersetuju yang cara untuk menenang atau memujuk anak anda sememangnya akan berubah mengikut usianya. Bayi baru lahir perlu dipeluk sekejap, anak yang dah boleh berjalan memerlukan rutin yang konsisten dan dilaksana dengan tegas. Dalam hal peniduran bayi anda yang berusia tiga hinggaenam bulan, lihatlah beberapa cadangan berikut yang diperolehi daripada pelbagai pakar dan pilihlah strategi yang mendatangkan hasil bagi anda: 

Penyelesaian 1 
Lakukan rutin pergi menjenguk bayi yang mudah. Jika anak anda menangis, pergi ke biliknya. Usap belakangnya dan beritahu dia semuanya selamat dan waktu itu adalah waktu tidur. Jangan angkat atau peluknya; bertindaklah secara lembut tetapi tegas. Beredarlah. Tunggu sehingga lima minit dan jenguk sekali lagi. Lakukan ini berulang-kali sehingga dia terlena, dan panjangkan masa antara kunjungan anda. 

Penyelesaian 2 
Periksa rutin waktu tidur anak anda dengan teliti. Ingat bahawa adalah penting bayi dihantar ke katilnya semasa dia masih berjaga supaya dia boleh belajar untuk tidur dengan sendiri, bukan saja pada taim tidur malam tetapi apabila dia terjaga pada waktu malam juga. Sekiranya perkara ini tidak berlaku, cuba tukar rutin waktu tidur bayi anda. 

Penyelesaian 3 
Sekiranya bayi anda menangis dan anda sudah menyusukannya dan lampinnya tidak basah dan dia sihat, tunggulah lima minit sebelum pergi kepadanya. Kemudian yakinkan dia bahawa anda ada di sisinya sambil bercakap dengannya – jangan mengangkatnya, tapi bukalah lampu atau usaplah dia. Apabila anda masuk, pastikan anda bertenang dan lakukan semuanya dengan cepat dan ringkas. Jika dia masih menangis, setiap kali dia menangis, tunggu lebih lama lagi sebelum anda menemuinya dan ulangilah prosedur ini semua. Yang penting, anda perlu konsisten dan tegas. 

Penyelesaian 4 
Jangan menidurkan bayi anda dengan mendodoinya dan mendukungnya atau membiarkan dia menyusu badan atau menghisap botol; dia akan membuat asosiasi yang tak baik dan tidak akan dapat tidur tanpa itu semua, dan tidak akan belajar tidur dengan sendiri. Sebagai ganti, letakkan dia di katil semasa dia masih berjaga, duduk bersamanya, berikannya objek transisi sebagai ganti diri seperti selimut, kemudian, usapkan dia dan tenangkannya tanpa mengeluarkan kata-kata. 

Penyelesaian 5 
Pujuk bayi anda untuk tidur: dodoikannya dan baring bersamanya sehingga anda nampak yang bayi anda tidak bergerak lagi dan telah tidur dengan lena. Adakan satu rutin tidur dan ikutilah rutin ini; selain itu, cuba memeluk bayi anda di samping anda sendiri berpura-pura tidur dan bertegaslah dengannya bahawa masa itu ialah masa tidur. 

Tidak terdapat cara yang "betul" untuk menggalakkan anak anda supaya bertenang dan tidur sepanjang malam. Anda perlu memilih penyelesaian yang paling berkesan bagi anda dan keluarga anda.