Wednesday, August 5, 2015

Bila orang berkata tentang anak-anak kita.

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.






























Mood yang sedih dan frustrated hari ni. Hohohohohohhuaaaaa. Emotional pulak hari ni. 
Ramai pulak kawan sama-sama wassap mengadu masalah yang sama kan. huhuhu. Anak menangis, mengamuk, menjerit, tantrum. Stress rasanya bila kita tak dapat handle anak tantrum. Lagi stress kalau orang keliling bersangka buruk. Hal anak ni selalunya memang sensitif la bagi seorang ibu .  Tapi tak tau la kalau orang lain. Bagi aku, sensitif. 

Dah nama pun ANAK KANDUNG. Bermaksud, anak yang kita kandungkan 9 bulan, yang kita lahirkan dan kita besarkan dia. Siapa yang tak sayang anak. Aku cuba cari masa untuk bersama anak memandangkan siang bekerja, malam pula sibuk menyiapkan kelengkapan anak-anak dan suami. Aku sentiasa cuba cari dan tambah ilmu dalam hal-hal penjagaan dan pendidikan anak-anak juga. Ini pun bernasib baik suami yang baik lagi hensem ada membantu. ;P 
Ini bukan alasan tapi kenyataan.

Aku bukanlah tak suka terima nasihat. Tapi nasihat tu akan diterima dengan hati yang terbuka InsyaAllah kalau dari ibu bapa dan mertua kita atau orang-orang yang berpengalaman. Tapi yang muda-muda ni, sedapnya  mulut berkata-kata, rasa ilmu dia dah penuh dada sangat ye. 

Takpe, kita tak marah pun. Kita sukaaa sangat. Bukannya kita boleh tutup mulut diorang yang nak berkata-kata tu dengan tangan kita pun. Lagipun, euuuuu geli.....  kuikuikui.

Macam ibu cakap, jaga anak tak sama dengan jaga kucing :P Hamboiii kasar ayatnya tapi mendalam maksudnya. Kekekeke.

Ini baru dua anak. Kalau 3 anak? 4 anak? 5 anak? 

Biarlah orang nak kata ape. Kita je yang insyaAllah kenal anak kita dan macam mana nak handle anak-anak kita. Mulut orang memang sedap je berkata. Mungkin dia belum hadapi lagi situasi yang sama atau dia bernasib baik tak pernah hadap semua ni kan.. Takpe la kita doakan, dia dipermudahkan segala urusannya oleh Allah s.w.t.

Setiap anak adalah berlainan dan unik. Bukan mudah nak besarkan anak. Petik jari anak dah pandai itu ini. Macam-macam ujian yang datang. Tapi ujian tu yang mebuatkan diri kita berfikir, belajar dan menjadikan diri kita lebih kuat. Jauh lagi perjalanan ni. InsyaAllah. Mudah-mudahan dipermudahkan segalanya oleh Allah s.w.t. Amin.

Ape pun, kita sedarlah, "WHAT GOES AROUND, COMES AROUND."

Mummy Daddy akan cuba berlaku adil dalam kasih sayang untuk anak-anak Mummy . InsyaAllah tiada yang terlebih dan tiada yang terkurang. Semoga kakak Mia dan Anna jadi kawan yang baik dan mjadi anak-anak yang solehah.
Sayang kakak Mia dan Anna. 

*Muka kakak Mia senyum macam ni, sebijik macam muka aku masa kecik. Ikat rambut tocang pun sama. ;P



Akhir kata,

"LEBIH BAIK MENGINTAI KEKURANGAN DIRI SENDIRI DARIPADA MENGINTAI KEKURANGAN ORANG LAIN."


Sekian.